Aktuality – Volkswagen, levné hypotéky, rating ČR

Koncern Volkswagen omezuje výdaje

Automobilový koncern Volkswagen se chystá dle německého týdeníku Automobilwoche omezovat výdaje. Reaguje tak na emisní skandál, kvůli kterému již musela automobilka vzít 18 miliard euro ze svých zisků jako rezervu pro budoucí náklady spojené s řešením kauzy Dieselgate (pokuty úřadů, náhrady zákazníkům). S problémy se koncern Volkswagen potýká již více než rok. Americké úřady zjistily, že skutečné emise automobilů VW neodpovídají těm normovaným, zjištěným při laboratorních zkouškách. Došlo tak k odhalení, že automobilka nechala do vozů instalovat software, který upravoval chod motorů při emisních zkouškách. Automobilka se potýká s problémy v době, kdy automobilový trh prochází výraznými změnami, a to hlavně na vlastním trhu.

Nejlevnější hypotéky historii

Září se stalo z hlediska hypotéčních úvěrů rekordním měsícem. Ukazatel Hypoindex klesl na nejnižší historickou hodnotu 1,82%. Pokračuje tak pokles úrokových sazeb trvající už více než šest let. Na tuto skutečnost zareagovala ČNB doporučením, aby banky přestaly poskytovat žadatelům hypotéční úvěry s LTV vyšším než 95% a v budoucnu i 90%. Lidé si kvůli tomu kupují stále více nemovitostí jako investici a ne jako své bydlení. Protiváhou ke stále levnějším hypotékám je růst cen nemovitostí. Prodejci nemovitostí tak reagují na vysokou poptávku, způsobenou právě levnými hypotékami.

Rating ČR

Agentura Moody’s udělila České Republice Rating A1, odpovídající hodnocení A+ u agentur S&P a Fitch. Toto vysoké hodnocení ukazuje investorům, že ČR je schopná dostát svým závazkům a je tak vhodné nakupovat její dluhopisy a celkově investovat v naší zemi. Hodnocení A1 si ČR vysloužila tradičně díky svojí stabilní ekonomice a také díky snižování schodku státního rozpočtu. Agentura naopak upozorňuje, že pokud chce ČR zůstat v přízni investorů, musí nastat zásadní politické reformy a také změny zajišťující stabilní růst ekonomiky v středně a dlouhodobém horizontu.

Nejdražší auto na světě – Víkendová zajímavost

Drahé a luxusní auto by si přála většina lidí a mnoho z nich má i svůj vysněný kousek, který by chtěli parkovat v garáži. Existují ale i taková auta, která si nekoupíte ani za všechny peníze na světě. Už se totiž nevyrábí a jejich majitelé o ně pečují ve své garáži. Jedná se o nejvzácnější modely věhlasných světových značek. Ať už jde o Ferrari, Lamborghini, Mercedes, Porsche a další, jsou tu takové automobily, jejichž hodnota přesahuje všechny dnes vyráběné luxusní vozy. Ale i ty mají svého krále, jedno jediné nejdražší auto na světě.

01-bonhams-ferrari-monterey-2014-1

Ferrari 250 GTO Berlinetta

Tím je Ferrari 250 GTO Berlinetta, vydražené v roce 2014 aukční síní Bonhams za $38 115 000. Jedno auto v přepočtu skoro za miliardu korun. Těchto vozů se vyrobilo mezi lety 1962 a 1964 dohromady pouze 39 ve třech verzích lišící se karoserií nebo motorem. Tento model byl vyvinut výhradně jako závodní vůz a soupeřil v kategorii cestovních vozů s takovými věhlasnými automobily jako Shelby Cobra a Jaguar E-type. Používal motor V12 o objemu 3.0l a výkonu 300k, jenž vynikal svou spolehlivostí. Co se týče techniky, nepoužíval tento model na svou dobu nic výjimečného. Čeho si lze všimnout na první pohled, je propracovaná aerodynamika vozu, zajišťující vysokou stabilitu vozu při maximální rychlosti. Tvar karoserie byl navrhnut při testování ve větrném tunelu. Vznikl tak design s dlouhou kapotou a malým otvorem pro masku chladiče. Celá karoserie byla vyrobena z hliníku a její unikátní tvar znamenal velký pokrok oproti všemu, co dříve Ferrari vyrábělo. Interiér odpovídal závodní charakteristice vozu a byl velmi strohý.

250gto

Díky všem svým přednostem model 250GTO vyhrál mistrovství světa sportovních vozů mezinárodní automobilové federace FIA v letech 1962, 1963 a 1964. Zajímavostí je, že pro homologaci závodního vozu vyžadovala FIA po výrobcích, aby vyrobily minimálně 100 automobilů daného modelu. Ferrari jich ale vyrobilo pouze 39 a FIA oklamalo tak, že karoserie vozů se nečíslovali postupně za sebou, ale vždy s rozestupy tak, aby rozdíl mezi prvním a posledním vyrobeným autem dal požadované minimum 100 kusů. Enzo Ferrari dokonce údajně oklamal kontrolory FIA, kteří přišli navštívit továrnu v italském Maranellu. Těm během dne ukázal několik skupin automobilů 250GTO a kontroloři byli spokojení. Nepoznali, že se vždy dívali na stejná auta. Celý tento příběh je samozřejmě nepotvrzený. Mnohé však naznačuje skutečnost, že FIA v roce 1964 neudělila homologaci novému závodnímu vozu Ferrari 250LM.

Závěr

Vzhledem k tomu jak se vyvíjí trh s automobily a finanční trh všeobecně, lze předpokládat celkový růst hodnoty vzácných vozů. A to i těch nejdražších, včetně 250GTO. Pokud se vám ale nechce čekat na další aukci, můžete si u Ferrari objednat moderního nástupce tohoto vozu, model F12 Berlinetta. A dokonce ušetříte, F12 se prodává “pouze“ za osm milionů korun.

434132

Zhodnocení luxusních aut – víkendová zajímavost

Pro většinu lidí je automobil pouze spotřební zboží sloužící k přepravě z bodu A do bodu B. S vlastnictvím takového automobilu se ihned po jeho pořízení pojí jedna nepříjemná věc – záporné zhodnocení neboli pokles ceny. O kolik poklesne jeho cena, se odvíjí především od značky výrobce daného vozu. Některé značky trpí tímto poklesem více (Audi, BMW, …) a to až o 30%. A u některých značek pokles ceny není až tak markantní, např. pokles ceny vozů značek Škoda a Hyundai se pohybuje v rozmezí 15% – 20%. To ovšem bereme v potaz pouze automobilové značky nižší a vyšší střední třídy.

Růst cen luxusních vozů

Situace je poněkud jiná v segmentu luxusních vozů. A naprosto opačná je v případě luxusních vozů vyrobených v menších sériích v počtu desítek až stovek vozů. U takových automobilů dochází naopak k růstu cen. Platí zde jednoduchý princip poptávky a nabídky, kdy se na trh uvede pouze malé množství vozů, což vzhledem k jejich popularitě způsobí zvýšení jejich hodnoty. Lidé jsou ochotni zaplatit za pořízení takového vozu více peněz, než za kolik jej výrobce původně prodával. A na rozdíl od vozů střední třídy se změna hodnoty nepohybuje kolem 30%, ale mnohem výš!

Ferrari, McLaren, Porsche

zhodnoceni vozu

Jako názorný příklad nám můžou posloužit nejlepší automobily nejslavnějších značek. Mezi ně patří Ferrari LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder. Mezi automobilovými nadšenci se jim přezdívá ¨Svatá Trojice¨. To proto, že nic lepšího dnes na trhu automobilů neexistuje. Navíc byly uvedeny na trh ve stejnou dobu, což způsobilo značné rivalství, vysokou mediální pozornost a velká očekávání odborné veřejnosti. To potěšilo zejména dvě skupiny lidí. Výrobce, kteří daná auta prodávají, a především budoucí majitele těchto vozů, kterým bylo jasné, co to udělá s hodnotou jejich sporťáků.

Ferrari LaFerrari – zhodnocení +150%

Hypersport z italské stáje vyrobený v počtu 499 kusů. Jeho původní cena byla 1 300 000€. Cena ojetého vozu přibližně 3 500 000€.

Mclaren P1 – zhodnocení +100%

Vůz anglické značky, celkem se vyrobilo 375 kusů s cenou okolo 1 100 000€. Cena ojetého vozu 2 200 000€.

Porsche 918 Spyder – zhodnocení +90%

Německý hypersport, který továrna v Zuffenhausenu vyprodukovala v počtu 918 kusů. Původní cena 900 000€. Cena ojetého vozu 1 750 000€.

Závěr

Je tedy jasné, že koupí takových vozů rozhodně neproděláte. Jejich hodnota okamžitě roste i více než dvojnásobek původní ceny. Své ceny si dlouhodobě drží, pokud mají najeto málo kilometrů a majitelé je zachovávají v původním, nepoškozeném stavu.