Nejdražší auto na světě – Víkendová zajímavost

Drahé a luxusní auto by si přála většina lidí a mnoho z nich má i svůj vysněný kousek, který by chtěli parkovat v garáži. Existují ale i taková auta, která si nekoupíte ani za všechny peníze na světě. Už se totiž nevyrábí a jejich majitelé o ně pečují ve své garáži. Jedná se o nejvzácnější modely věhlasných světových značek. Ať už jde o Ferrari, Lamborghini, Mercedes, Porsche a další, jsou tu takové automobily, jejichž hodnota přesahuje všechny dnes vyráběné luxusní vozy. Ale i ty mají svého krále, jedno jediné nejdražší auto na světě.

01-bonhams-ferrari-monterey-2014-1

Ferrari 250 GTO Berlinetta

Tím je Ferrari 250 GTO Berlinetta, vydražené v roce 2014 aukční síní Bonhams za $38 115 000. Jedno auto v přepočtu skoro za miliardu korun. Těchto vozů se vyrobilo mezi lety 1962 a 1964 dohromady pouze 39 ve třech verzích lišící se karoserií nebo motorem. Tento model byl vyvinut výhradně jako závodní vůz a soupeřil v kategorii cestovních vozů s takovými věhlasnými automobily jako Shelby Cobra a Jaguar E-type. Používal motor V12 o objemu 3.0l a výkonu 300k, jenž vynikal svou spolehlivostí. Co se týče techniky, nepoužíval tento model na svou dobu nic výjimečného. Čeho si lze všimnout na první pohled, je propracovaná aerodynamika vozu, zajišťující vysokou stabilitu vozu při maximální rychlosti. Tvar karoserie byl navrhnut při testování ve větrném tunelu. Vznikl tak design s dlouhou kapotou a malým otvorem pro masku chladiče. Celá karoserie byla vyrobena z hliníku a její unikátní tvar znamenal velký pokrok oproti všemu, co dříve Ferrari vyrábělo. Interiér odpovídal závodní charakteristice vozu a byl velmi strohý.

250gto

Díky všem svým přednostem model 250GTO vyhrál mistrovství světa sportovních vozů mezinárodní automobilové federace FIA v letech 1962, 1963 a 1964. Zajímavostí je, že pro homologaci závodního vozu vyžadovala FIA po výrobcích, aby vyrobily minimálně 100 automobilů daného modelu. Ferrari jich ale vyrobilo pouze 39 a FIA oklamalo tak, že karoserie vozů se nečíslovali postupně za sebou, ale vždy s rozestupy tak, aby rozdíl mezi prvním a posledním vyrobeným autem dal požadované minimum 100 kusů. Enzo Ferrari dokonce údajně oklamal kontrolory FIA, kteří přišli navštívit továrnu v italském Maranellu. Těm během dne ukázal několik skupin automobilů 250GTO a kontroloři byli spokojení. Nepoznali, že se vždy dívali na stejná auta. Celý tento příběh je samozřejmě nepotvrzený. Mnohé však naznačuje skutečnost, že FIA v roce 1964 neudělila homologaci novému závodnímu vozu Ferrari 250LM.

Závěr

Vzhledem k tomu jak se vyvíjí trh s automobily a finanční trh všeobecně, lze předpokládat celkový růst hodnoty vzácných vozů. A to i těch nejdražších, včetně 250GTO. Pokud se vám ale nechce čekat na další aukci, můžete si u Ferrari objednat moderního nástupce tohoto vozu, model F12 Berlinetta. A dokonce ušetříte, F12 se prodává “pouze“ za osm milionů korun.

434132

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *